Untitled document
szkolenia, coaching, projekty HR - Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu
Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu - coaching, psychologia biznesu, szkolenia, ocena pracy
Forum dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii BiznesuCzat dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Untitled document

Pierwsze wrażenie - efekt aureoli

Untitled document

Chciałem Państwu pokazać ciekawe zdjęcie. Jeżeli ktoś dużo wędruje po górach, zwłaszcza tych wyższych to być może miał okazję zaobserwować to zjawisko. Jest to tzw. widmo Brockenu, a tęczowe pierścienie wokół głowy to gloria, bardzo podobna do nimbu który otacza np. głowy świętych. Przy okazji czy wiedzą Państwo, że ten okrąg który powszechnie nazywamy aureolą to jest nimb? Aureola natomiast otacza całą postać na religijnym wizerunku. Ale wróćmy do widma Brockenu i postaci otoczonej nimbem. Co ten wizerunek może mieć wspólnego z naszymi zachowaniami, również tymi związanymi z biznesem? O tym za chwilę.

Teraz proszę się zastanowić co Państwo myślą o dopiero co poznanej osobie która reprezentuje podobny styl ubierania się jak my, albo prezentuje inną ważną dla nas cechę, np. zawsze oddzwania na telefony. Zwykle przypisujemy takiej osobie również inne pozytywne cechy. Ponieważ ktoś oddzwania na telefony to jest również dobrze zorganizowany, skoro tak to na pewno jest dobrym biznesmenem i być może warto wejść z nim w układ.

A co się dzieje jeżeli poznana osoba, okazuje się być np. zagorzałym kibicem klubu sportowego, chodzi z szalikiem klubowym na szyi i każdemu kto kibicuje innej drużynie przedstawia tzw. groźby karalne? Ja zwykle przyłapuję się na takim rozumowaniu: to fanatyczny kibic, tacy często wywołują burdy, głośno się zachowują, nic ich poza sportem nie interesuje i nie warto z nim rozmawiać. A przecież taki kibic również może mieć wiele innych zainteresowań, być również dobrym partnerem w biznesie, który wcale nie musi być załatwiany na stadionie.

 To że przypisujemy komuś szereg pozytywnych lub negatywnych cech na podstawie pierwszego wrażenia to tzw. efekt nimbu. Zwany również efektem halo, aureoli, efektem Galatei (w przypadku pozytywnym) lub efektem Golema (dla postrzegania negatywnego). Efekt ten polega na tym, że przypisanie jednej ważnej pozytywnej lub negatywnej właściwości wpływa na skłonność do przypisywania innych, niezaobserwowanych właściwości, które są zgodne z wrażeniem emocjonalnym pierwszego przypisanego atrybutu. Najważniejszymi atrybutami, które posiadają moc wywoływania efektu halo, są: inteligencja/głupota, nieatrakcyjność/atrakcyjność fizyczna, elementy wyglądu zewnętrznego (np. schludny/brudny).

Czy przypominają sobie Państwo to co mówiłem chyba dwa tygodnie temu na temat wpływu społecznego a konkretnie tego, że ulegamy autorytetom i tego że często oznaki autorytetu są uznawane takie symbole jak dobry samochód, nienaganny ubiór, czy też bogaty wystrój firmy? Wiąże się to też z efektem halo. Jak w tym wypadku przebiega nasz nieświadome rozumowanie? Skoro np. kancelarię prawniczą stać na luksusowe wyposażenie biura, to musi dobrze zarabiać, a zarabia dobrze dlatego, że jest dobrym prawnikiem i ma dużo spraw. Skoro tak to warto zasięgnąć u niego porady.

Warto sobie zdawać sprawę z istnienia takiego efektu. Okazuje się bowiem, jest on bardzo powszechny, przez psychologię zaliczany jest nawet do tzw podstawowych błędów atrybucji i wywołuje szereg innych zachowań np. efekt samospełniającej się przepowiedni. Z uwagi na ograniczony czas o tym efekcie opowiem za tydzień, a dziś na zakończenie chciałbym tylko powiedzieć o tym że efekt ten można również wykorzystać dla naszych celów, tak dostosowując nasze zachowanie czy wygląd podczas rozmowy np. z potencjalnym klientem aby ten na podstawie pierwszego wrażenia przypisał nam również inne pozytywne cechy. Dzięki temu łatwiej dojdziemy do porozumienia i być może do wspólnego biznesu.

Zespół konsultantów CSiPB

Artykuł jest podsumowaniem cyklicznego szkolenia prowadzonego przez CSiPB w ramach spotkań grupy BNI.

 
Untitled document
WSPÓŁPRACUJEMY Z:

Insights Discovery

Professional Coaching Academy

Akademia Profesjonalnego Coachingu

Professional Coaching Academy

Untitled document
Wszelkie prawa do stron Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu zastrzeżone.
Copyright CSiPB 2008