Untitled document
szkolenia, coaching, projekty HR - Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu
Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu - coaching, psychologia biznesu, szkolenia, ocena pracy
Forum dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii BiznesuCzat dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Untitled document

Noworoczne postanowienia - co robić by ich dotrzymać

Untitled document

„To już ostatni kawałek ciasta, od Nowego Roku zaczynam się odchudzać !", „po świętach rzucam palenie!", „zacznę uczyć się angielskiego" - zapewne każdy z nas pamięta swoje liczne świąteczne i noworoczne postanowienia.

noworoczne postanowienia- co robić, by ich dotrzymać

„To już ostatni kawałek ciasta, od Nowego Roku zaczynam się odchudzać !", „po świętach rzucam palenie!", „zacznę uczyć się angielskiego" - zapewne każdy z nas pamięta swoje liczne świąteczne i noworoczne postanowienia. Pamiętamy też, jak co roku bijemy się w piersi, że tym razem na pewno ich dotrzymamy. Tymczasem już w styczniu ciocia Halinka miała urodziny i nie mogliśmy odmówić kawałka śmietankowego tortu, bo przecież poczułaby się urażona. A od palenia łatwiej było powstrzymać się świętując w domu, niż na hucznej zabawie sylwestrowej. Kiedy już wróciliśmy do pracy, zapomnieliśmy o noworocznym postanowieniu, a na angielski zwyczajnie zabrakło czasu. I tak minął rok... zbliżają się kolejne święta i magiczny czas postanowień na Nowy Rok. Co zrobić, by tym razem się udało? Oto kilka pomocnych wskazówek.

Po pierwsze...

Zastanów się, jaka jest hierarchia wartości w Twoim życiu. Co naprawdę jest dla Ciebie ważne i dlaczego? Do czego dążysz, jak miałoby wyglądać Twoje życie za rok, 5 i 10 lat? Kiedy już to ustalisz, łatwiej Ci będzie sprecyzować swoje cele i zgodnie z nimi sporządzić listę postanowień na nadchodzący rok. W precyzowaniu celów i postanowień wykorzystaj znaną technikę SMART. Zgodnie z nią cele muszą być: Specific- jasne, zwięzłe i określoneZamiast postanawiać, że zmienisz coś w swoim życiu, określ, co zamierzasz zrobić: zapisać się i regularnie chodzić na basen, czy może poprawić swoje relacje z dzieckiem lub przyjaciółmi? Measurable - wyrażone w kategoriach mierzalnychNie wystarczy postanowić, że schudniemy albo nauczymy się angielskiego. Musimy konkretnie określić, ile kilogramów chcemy zrzucić - może 18? A co to znaczy „nauczyć się angielskiego"? Poznać grzecznościowe zwroty czy wygłosić referat na międzynarodowej konferencji? Postanów np. że w tym roku zdasz egzamin FCE. Achievable - możliwe do osiągnięciaCzyli dopasowane do naszych możliwości. Tak więc może zamiast zakładanych 18 kilogramów postanów, że schudniesz tylko 5? Relevant- istotne i ważneJeżeli postanowisz, że w tym roku zrobisz remont w garażu, a tak naprawdę nie ma to dla Ciebie większego znaczenia, już 2 stycznia zapomnisz o swoim postanowieniu. Timed - uwzględnienie terminu realizacjiJeśli postanowiłeś rzucić palenie od jutra, to dałeś się schwytać w zastawioną przez siebie samego pułapkę. Pewnie każdy z Was już ją zna. Od jutra... czyli przez całe życie postanowienie może pozostać aktualne i niezrealizowane. Tak więc lepiej powiedz, że dzisiaj o 14.00 wypalasz ostatniego papierosa i od tego momentu, kiedy poczujesz pragnienie zapalenia, sięgaj po gumę do żucia. Po drugie...

Twoje postanowienia powinny być sformułowane pozytywnie. Zastąp więc obietnicę „nie będę spędzał weekendu przed komputerem" na „ten weekend spędzę inaczej, zabiorę syna na wycieczkę rowerową". Psychologowie dowodzą, że pozytywne formułowanie celów ma dobry wpływ na naszą podświadomość i ułatwia ich realizację.

Po trzecie...

Mów innym o swoich postanowieniach. To ważny czynnik psychologiczny, który pomaga utrzymać naszą wewnętrzną motywację. Jest szczególnie ważny, kiedy początkowy zapał zaczyna wygasać. Jeżeli pochwalimy się, że w tym roku zdajemy egzamin FCE z angielskiego, to możemy być pewni, że znajomi będą o to dopytywać. W chwilach zwątpienia będzie to dodatkową mobilizacją.

Po czwarte...

Bądź uczciwy w stosunku do siebie! Opieraj się pokusie małych oszustw, które są nam bardzo dobrze znane. „W końcu to urodziny męża, od jednego kawałka sernika nie utyję". „To był wyjątkowo stresujący dzień, mogę sobie zapalić". To pierwszy krok do zaniechania swoich postanowień i ostatecznej porażki.

Co jeszcze może pomóc...

Nagradzaj samego siebie za osiągane postępy w realizacji swoich postanowień. Pieniądze za każdą paczkę papierosów, której nie kupiłeś, wrzucaj do skarbonki. Po trzech miesiącach wytrwania bez nałogu kup sobie prezent. Zapisz swoje cele i umieść je w widocznym miejscu - patrz na nie codziennie i wyobrażaj sobie, że już je osiągnąłeś. Mam nadzieję, że w grudniu 2004 roku w kolejnym artukule na stronach Centrum będziemy mogli sobie pogratulować spełnionych postanowień i osiągniętych celów, czego przy okazji wszystkim czytelnikom życzymy.

dr Anna Syrek-Kosowska

 

 
Untitled document
WSPÓŁPRACUJEMY Z:

Insights Discovery

Professional Coaching Academy

Akademia Profesjonalnego Coachingu

Professional Coaching Academy

Untitled document
Wszelkie prawa do stron Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu zastrzeżone.
Copyright CSiPB 2008