Untitled document
szkolenia, coaching, projekty HR - Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu
Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu - coaching, psychologia biznesu, szkolenia, ocena pracy
Forum dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii BiznesuCzat dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Untitled document

Nasze nastawienie - samospełniająca się przepowiednia

Untitled document

Jak za pewne pamiętacie opowiadałem Państwu tydzień temu o "efekcie halo" dotyczącym tego jak na podstawie pierwszego silnego wrażenia skłonni jesteśmy dalej postrzegać inne osoby. Wspominałem również o efekcie samospełniającej się przepowiedni, a ponieważ to zagadnienie Państwa zainteresowało dziś rozwijam ten temat.

Mógłbym zacząć np. od definicji dotyczącej tego zjawiska, ale uważam, że o wiele lepiej będzie wytłumaczyć je na przykładach. Znów podobnie jak w przypadku efektu halo okazuje się że samospełniające się przepowiednia występuje dość często i ma wpływ na nasze życie, często bardzo dramatyczny. 7 lipca 2005 miały miejsce w Londyńskim metrze zamachy terrorystyczne, w których niestety zginęło wiele niewinnych osób. Zanim nastąpiły te wydarzenia mieszkańcy Londynu byli wielokrotnie przestrzegani przed możliwością ataku. Ówczesny mer miasta określał mianem "cudu" możliwość uniknięcia zamachów. Wtórował mu komendant stołecznej policji. Z tego też powodu na każdej niemal stacji apelowano o zwracanie szczególnej uwagi na podejrzane bagaże. Londyńczycy dawno już przyzwyczaili się do tych apeli i przestali na nie zwracać uwagę. Niestety te ostrzeżenia były również uważnie słuchane przez ugrupowania islamskie i jak wykazało późniejsze śledztwo przynajmniej w części były inspiracją do zorganizowania zamachu właśnie w Londynie. Bowiem słowa władz o tym że takie zdarzenie jest nieuniknione zostały prawie jak zaproszenie do organizacji zamachu. Inny przykład samospełniającego się proroctwa dotyczy branży finansowej - to wręcz klasyczny przykład tego zjawiska. Przypuśćmy, że zaczynają docierać do nas np. plotki o tym, że dany bank w najbliższym czasie z powodu problemów finansowych upadnie. W wyniku rozchodzenia się tej informacji wśród klientów banku pojawić może się zjawisko owczego pędu, gdy klienci wierząc w plotkę zaczynają wyciągać złożone w nim oszczędności. Rezultatem takiego działania jest wyprowadzenie pieniędzy z banku i doprowadzenie go do upadłości Na szczęście samospełniające się przepowiednia to nie tylko negatywne wydarzenia. Może ona też działać w pozytywny sposób - i do takiego postępowania Państwa zachęcam. Za pomocą tego procesu można np. rozwiązywać niektóre konflikty w pracy. Powiedzmy, że w zespole mamy dwie osoby które nie pałają do siebie sympatią. Jeżeli zasugerujemy jednej z nich, że tak naprawdę druga osoba ją lubi, to może ona zacząć odnosić się z sympatią do oponenta, co z kolei spowoduje pozytywną zmianę w jego zachowaniu w stosunku do pierwszej osoby. Przypomnę też wspominany przez Mirka efekt, gdzie nauczyciel zasugerowany że ma do czynienia z uczniami ponadprzeciętnymi swoimi pedagogicznymi działaniami powoduje, że po pewnym czasie rzeczywiście wykraczają oni poza średnią.

Aby samospełniające się proroctwo zaczęło działać istotne jest, aby informacja o tym co ma się zdarzyć, albo czego się od kogoś oczekuje pochodziła z wiarygodnego źródła. I tak w pierwszym przypadku takim źródłem były władze miasta, w przypadku plotki o banku tym zapalnikiem może być informacja z opiniotwórczej gazety, a w pracy czy w szkole może to być np. zwierzchnik pracowników albo dyrektor szkoły.

Na zakończenie zachęcam Państwa do uważności w tym, co mówimy albo robimy, aby nie okazało się że swoimi wypowiedziami np. na temat jakiejś osoby spowodujemy negatywne samospełniające się proroctwo.

Zespół konsultantów CSiPB

Artykuł jest podsumowaniem cyklicznego szkolenia prowadzonego przez CSiPB w ramach spotkań grupy BNI.

 
Untitled document
WSPÓŁPRACUJEMY Z:

Insights Discovery

Professional Coaching Academy

Akademia Profesjonalnego Coachingu

Professional Coaching Academy

Untitled document
Wszelkie prawa do stron Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu zastrzeżone.
Copyright CSiPB 2008