Untitled document
szkolenia, coaching, projekty HR - Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu
Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu - coaching, psychologia biznesu, szkolenia, ocena pracy
Forum dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii BiznesuCzat dla uczestników szkoleń Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu

Dzielimy się wiedzą

BLOG - Coaching sportowy

Untitled document
Untitled document

Magdalena Świerzewska
Coach, Absolwentka Akademii Profesjonalnego Coachingu. 

Z wykształcenia socjolog i coach.  Prezes zarządu Fundacji Integracj Zawodowej „Pracujmy Razem” oraz z-ca dyrektora ds. usług HR i zatrudnienia wspieranego Opti Inwest sp. z o.o. i BOMAG sp. z o.o. Od 2008 roku zajmuje się zatrudnianiem osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Prywatnie współpracuje z klubami sportowymi ze środowiska żużlowego w zakresie coachingu sportowego.

Motto życiowe: „capre diem!”

………………………………………………

Odpuścić i …. powrócić z dalekiej podróży.
poniedziałek, 23 maja 2011

Często w życiu układa nam się nie tak, jak tego chcemy. Błądzimy, gubimy się, zatapiamy się we własnych porażkach. Dziś rzecz o tym, że czasem trzeba sobie odpuścić, by zacząć na nowo odnosić sukcesy. I pisze to osoba, która sama powraca z dalekiej podróży.

Zawodnik, ale też każdy człowiek, który odnosi sukcesy ma wszystko – pieniądze, sławę i mnóstwo osób wokół siebie. Życie toczy się niesamowitym tempem. Codziennie coś innego – treningi, mecze, wywiady, pokazy, promocje, wyjścia z przyjaciółmi, wyjazdy integracyjne … itp. Ale wszystko kończy się w momencie, gdy przestajesz odnosić sukcesy. Zaczyna się presja wyniku (bo kibice, bo sponsorzy), kończą się pieniądze, odchodzą sponsorzy i przyjaciele. Coraz bardziej chcesz udowodnić im wszystkim, na co cię stać. Jednak im bardziej chcesz – tym bardziej ci nie wychodzi. Więc chcesz jeszcze bardziej, jeszcze mocniej …. i jeszcze mocniej pętla presji na wynik, na udowodnienie swojej wartości zaciska się wokół szyi.

W takiej sytuacji znalazł się prawie każdy przynajmniej raz w życiu. Reagujemy na taki stan różnie, najczęściej szukamy przyczyn porażek – na początku winimy wszystkich wokół siebie, potem szukamy już tylko w sobie przyczyn wszelkich nieszczęść, które nas dotknęły. Zamykamy się w sobie lub wręcz przeciwnie – wykazujemy nadaktywność w relacjach i szukamy każdej okazji, by wyjść z domu i nie myśleć. Zdarza się, że popadamy w depresję lub zabijamy nasze niepowodzenia alkoholem czy innymi środkami odurzającymi. Brzmi znajomo? Taki scenariusz  cię przeraża? To dlaczego myślisz tylko o tym, co niedobre, zapominając, ile już osiągnąłeś? Ile razy podnosiłeś się z toru po upadku? Ile razy po kontuzji wracałeś i odnosiłeś sukcesy?

Rozwiązaniem na moje problemy okazała się najprostsza rzecz na świecie – ODPUSZCZENIE. Czy zawsze muszę być najlepsza? Czy zawsze muszę się ścigać z innymi? Czy muszę się z innymi porównywać? Czy muszę mieć rację? NIE !!! – jestem sobą i realizuję własne cele. Kiedy moim celem jest pobicie własnego rekordu – nie muszę wygrywać zawodów.

Za późno zrozumiałam, że szukam w sobie potwierdzenia tez innych, że szukam rzeczy, które inni we mnie widzą, a zapominam o tym, kim jestem i co ja chcę osiągnąć. Dziś, gdy czuję, że coś nie jest dla mnie – odpuszczam. Kiedy inni próbują mnie zepchnąć z drogi, po której jadę, choć wcale nie chcę – odpuszczam. Kiedy inni każą mi robić rzeczy, których nie chcę robić – odpuszczam. Kiedy gra jest warta świeczki, ale ja nie chcę tej świeczki – odpuszczam. Odpuszczam i idę swoją drogą. Tą, którą wybrałam i po której wiem, że chcę dalej iść. Droga ta nie jest łatwa, nie zawsze jest przyjemna – ale jest moją własną, jedyną, wybraną i tej nie odpuszczę!!!

Zamiast więc pogrążać się w smutku, szukać szczęścia tam gdzie go nie ma, robić coś na siłę – zastanów się, czy to jest TO? Jeżeli czujesz, że nie – odpuść i rób to, co chcesz robić, co sprawia ci zadowolenie i przynosi satysfakcję.

 

………………………………………………

Zapisz swój cel !!!
poniedziałek, 7 lutego 2011

Początek roku, nowego sezonu sprzyja wyznaczaniu sobie nowych celów sportowych. Wiesz już, co chcesz osiągnąć w nowym sezonie i jak wyznaczać sobie cele.  Zanim przystąpisz do działania, poświęć chwilę na przemyślenia. Czy wiesz, JAK osiągniesz cel i PO CZYM POZNASZ, że ten cel zrealizowałeś?

Pracując z celem przydatne okazują się odpowiedzi na pytania:

  • Co konkretnie zamierzasz zrobić? Jakie działania podejmiesz, by dotrzeć do celu? Weź kartkę i zapisz wszystkie treningi, spotkania, konsultacje, które musisz przeprowadzić, by osiągnąć wyznaczony wynik. Im bardziej szczegółowe czynności tym lepiej – np. 30 minut dziennie będę pracował na wytrzymałością techniką treningu interwałowego; 8 godzin w tygodniu poświęcę na kontrolę mojego sprzętu
  • Kiedy zamierzasz to zrobić? Wyznacz sobie konkretne terminy oraz czas trwania poszczególnych czynności.
  • Wypisałeś zapewne mnóstwo zadań, których realizację uważasz za ważną z punktu widzenia twojej kariery sportowej. Zastanów się teraz przez chwilę nad każdym działaniem - Czy to działanie pozwoli zrealizować Twój cel? Jeżeli dane działanie nie wpływa bezpośrednio na realizację celu na nadchodzący sezon, nie zajmuj się nim.
  • Jakie przeszkody możesz napotkać? Praca z celem wymaga przewidywania – co może stanąć ci na drodze i powstrzymać Cię od realizacji założeń? Co zrobisz, by wyeliminować te niekorzystne czynniki?
  • Pamiętaj, że nie jesteś sam! Zarówno w realizacji celu, jak i wyeliminowaniu niekorzystnych czynników mogą pomóc Ci inni. Zastanów się - Kto powinien o wszystkim wiedzieć? Kto powinien znać Twoje cele oraz sposób ich realizacji?
  • Jakiego wsparcia potrzebujesz? W czym te osoby mogą Ci pomóc? Zastanów się także, czy są w stanie Ci pomoc w takim zakresie, w jakim tego od nich oczekujesz?
  • Jak i kiedy otrzymasz wsparcie? Jak powiadomisz te osoby o oczekiwaniach względem nich?
  • Co jeszcze może być ważne z punktu widzenia Twojego celu?

Otrzymujesz w ten sposób gotowy plan działania oraz zasoby, którymi dysponujesz do realizacji celu.


 

Co zrobisz? Kiedy?
Ile będzie trwać?
Czy jest
potrzebne?
Przeszkody Osoby
wspierające
Rodzaj
wsparcia
Wsparcie
jak i kiedy?
Inne
ważne
Trening interwałowy Codziennie po 16
(30 min dziennie)
Tak, zwiększy
wytrzymałość
Spadek motywacji,
(monotonia treniungu),
brak widocznych efektów
Trener Mierzenie
efektów treningu,
sprawdzanie
Organizacja sprawdzianów wydolnościowych  
        Drużyna Wspólny trening Porównanie wyników, wzajemne wspieranie  


………………………………………………


Coaching sportowy – pierwsze spotkanie, czyli o celach słów kilka ...
Poniedziałek, 25 października 2010

Pierwsze spotkanie. Przedstawienie się i pierwsze uderzenie:
„Jesteś sportowcem. Jakim? Jakim piłkarzem/lekkoatletą/żużlowcem, jesteś,  a jakim chcesz być?”
Zazwyczaj pada odpowiedź - „Nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Hmmm. Na pewno najlepszym.”

Najlepsi trenerzy, wcześniej równie dobrzy sportowcy, wiedzą, że to jakie osiągamy sukcesy zależy od tego, jakie cele sobie stawiamy. Brak celu to tracenie energii i chęci do działania w pogoni za ... no właśnie – nie do końca wiadomo za czym.  Kiedy wiesz po co codziennie wstajesz z łóżka, w imię czego trenujesz i spędzasz godziny na przygotowanie sprzętu, na pewno to osiągniesz.

Jak wyznaczyć swój cel?

Najpierw określ swój cel główny – to jakim chcesz być piłkarzem/żużlowcem/kajakarzem itp. Pomoże ci  w tym proste ćwiczenie. Wyobraź sobie, że na trzeciej stronie ulubionego magazynu sportowego znajduje się artykuł podsumowujący Twoją karierę. Gdybyś kończył dzisiaj swoją karierę, co chciałbyś o sobie przeczytać?  Jakie sukcesy chcesz osiągnąć? Co powiedzą o Tobie koledzy z drużyny? Co powie Twój trener? Zapisz to! To jest Twój Cel Mistrzowski. Długoterminowy. Będziesz na niego pracował przez całą swoją karierę.

Teraz rozłóż swój Cel Mistrzowski w czasie i podziel na mniejsze np.:

• Do końca tego sezonu................ (pokonam rekord toru, zdobędę tytuł Mistrza Polski, zakwalifikuje się do kadry narodowej).
• We wszystkich zawodach / treningach do końca sezonu ................. (zdobędę po 7 punktów).
• W tym sezonie ....................... (osiągnę średnią 2,35).
• W dzisiejszych zawodach .........................(wygram, zdobędę 10 punktów, strzelę 2 bramki, pobiegnę o 5 s szybciej).
• Na dzisiejszym treningu ...................... (wygram wszystkie starty, pokonam 10 długości w czasie 5 minut).

Rozpisując swoje cele pamiętaj o kilku ważnych sprawach:

• Twój cel musi być 3 x K– konkretny czas, konkretny wynik, konkretne miejsce (zawody).
• Cel powinien określać co chcesz osiągnąć, a nie czego chcesz uniknąć – np. zdobędę 10 punktów.
• Twój cel powinien być ambitny i realny.

 

Wyznaczenie celu i zapisanie go to już 50% sukcesu. Druga połowa to praca – ale o tym następnym razem.

 

………………………………………………

 

Coaching sportowy - „Jak przestać denerwować przed zawodami?”
poniedziałek, 13 grudnia 2010

„Jak przestać denerwować przed zawodami?” – to pytanie, z którym najczęściej stykam się w pracy z zawodnikami – „A jak chciałbyś się czuć?”. Możesz się czuć tak, jak chcesz!
Możesz się denerwować złym stanem toru, niewygodnymi butami czy awarią maszyny startowej. Możesz też przesiedzieć cały mecz i zastanawiać się jak ocenią Cię kibice czy jak opisze Cię prasa. Jeżeli chcesz – denerwuj się!  Pytanie tylko „po co?”. „Co Ci to daje?”.

Na rzeczy, na które masz wpływ – wykorzystaj go! Jeżeli przeszkadza Ci zamieszanie w Twoim boksie – zrób porządek. Cisną Cię buty czy kevlar – zmień je!
Są jednak rzeczy, na które wpływu nie mamy i te należy zaakceptować. Nie wpłyniesz na pogodę, czy awarię maszyny, ale to od Ciebie zależy jak przygotujesz się do zawodów i czy wykorzystasz zaistniałą sytuację na swoją korzyść. Skupiaj się tylko na tym, na co masz wpływ!

W czasie sesji wypracowaliśmy 10 najprostszych technik, które pomagają w opanowaniu niepokoju przed występami. Niektóre zapewne są Ci dobrze znane, z innych warto skorzystać – ot, tak dla odmiany!

  1. Skacz, truchtaj lub …. tańcz - technika mistrzów! Na pewno nie raz widziałeś, jak Twoi starsi koledzy przed ważnym biegiem podskakują energicznie w miejscu, żeby nieco się pobudzić. Jak wtedy wyglądali? Jak gotowy do walki wojownik. Pełen energii i sił, pewny siebie zawodnik. Ty też tak możesz.
  2. Szukaj swoich szans – pozytywne myślenie jest najlepszą receptą na dobry wynik! W czasie meczu TY jesteś swoim najlepszym przyjacielem, trenerem, doradcą. Przyjaciele nie ganią, nie krzyczą tylko wspierają i motywują. Rozmawiaj ze sobą, wyciągaj wnioski z każdego biegu: „Co zrobiłem dobrze?”, „Z czego jestem zadowolony?” „Jakie elementy muszę poprawić w swoim sprzęcie przed następnym wyjazdem?”, „Co poprawię w swojej jeździe w następnym starcie?”.
    Kiedy zaczynasz wątpić powiedz sobie – „Come on”, „Jedziemy dalej”.  I pamiętaj – dopóki trwają zawody – masz szansę na dobry wynik! W każdym biegu i ze wszystkimi!
  3. Uśmiech to podstawa sukcesu – każdy z nas potrafi śmiać się sam z siebie i do siebie. Dlaczego nie śmiać się również z sytuacji, które nas denerwują?
  4. Relaks – czasami napięcie objawia się nadmiernym napięciem mięśni. Możesz temu zaradzić celowo rozluźniając i napinając mięśnie w czasie przerwy między wyjazdami lub powtórzeniami poprzez tzw. „strzepnięcie stresu”.
  5. Start od nowa – kiedy oglądasz nudny film – zmieniasz kanał telewizyjny. Jeżeli mecz cię męczy – zrób coś, co pozwoli ci  się „zresetować” i zacząć uczestnictwo od nowa. Postaw sobie nowy cel na mecz, zmień kask, wyjdź i wejdź do parkingu. . . Pomyśl, co możesz zmienić w swojej jeździe, w ustawieniach, żeby było lepiej. Nowa taktyka to jak zacząć zawody od nowa.  To co było do tej pory się nie liczy!
  6. Ukryj się! – przychodzą chwile, kiedy potrzebujesz mieć chwilę dla siebie – usiądź na ławkę, ukryj twarz w ręczniku. Ten niepozorny gest pozwala odizolować się od świata zewnętrznego i skupić się na sobie.
  7. Wizualizuj – siedząc na ławce wyobrażaj sobie swoje kolejne biegi. Zobacz, jak najlepiej wychodzisz spod startu. Jak odjeżdżasz rywalom. Planuj, jak pojedziesz w kolejnym biegu. Możesz też ćwiczyć np. start „na sucho”.
  8. Jazda! – znajdź słowo – klucz, które pobudzi Cię do jazdy. Takie, które będzie symbolizować wyjazd do biegu.
  9. Muzyka – mówi się, że łagodzi obyczaje ale ma o wiele większą moc. Znajdź utwory, które pomogą Ci się uspokoić w sytuacjach stresowych i takie, które pobudzą Cię, kiedy będziesz zmęczony.
  10. Własny rytuał – każdy mistrz powinien mieć swój jedyny, niepowtarzalny sposób przygotowania się do meczu. To w jaki sposób pakujesz / rozpakowujesz sprzęt, jak przygotowujesz motory, jak się ubierasz na mecz, jak wyjeżdżasz na tor... To wszystko jest częścią Twojego rytuału, który sprawia, że bez względu na to gdzie, kiedy i z kim startujesz, zawsze jesteś tak samo przygotowany. A gotowość do gry dodaje pewności siebie!

 ..........................................

 

 

PLIKI DO POBRANIA:

 
Untitled document
WSPÓŁPRACUJEMY Z:

Insights Discovery

Professional Coaching Academy

Professional Coaching Academy

Akademia Profesjonalnego Coachingu

Untitled document
Wszelkie prawa do stron Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu zastrzeżone.
Copyright CSiPB 2008